Cele 10 porunci.


Cei mai mulţi dintre apropiaţii mei sunt creştini. Mai mult sau mai puţin practicanţi, mai mult sau mai puţin convinşi. Mai ortodocşi, mai greco-catolici, mai romano-catolici, mai protestanţi, mai luterani, mai adventişti, penticostali şi alte facţiuni, fracţiuni, culte, secte, religii principale, principiale sau mai puţin principiale. Ştiţi şi voi cum e, oamenii se împart, de bunăvoie, în diverse grupări, asociaţi pe diverse teme, numai şi numai de dragul de a se putea contrazice:

– Ba aşa e.

– Ba nu.

– Ba da.

– Ba nu, de un catralion de ori că nu e aşa.

– Ba de un catralion de catralioane că aşa e.

Nu aşa făceam când eram mici? N-o să ne dezvăţăm niciodată, credeţi-mă. Ne schimbăm, ne îngrăşăm, chelim, zicem că am făcut o facultate, o casă, un copil, suntem directori, patroni, şefi de coloană sau de altceva, preşedinţi de multinaţională sau de scară de bloc, ne luăm maşini adevărate în locul celor de jucărie sau a trotinetelor, amanţi sau amante, în locul păpuşelelor sau a soldăţeilor, ne prefacem că suntem sobri, înţelepţi, maturi, cu burta peste curea sau guşa până la mărgele, dar, la o adică, tot copii tâmpiţi suntem.

Dar să revin la ideea iniţială. Oricum ar fi împărţiţi, însă, prietenii mei sunt, în covârşitoarea lor majoritate, creştini. (Ştiu, v-am mai zis, dar trebuie să umplu cumva schiţa asta, nu?) Şi, ca mai toţi creştinii, au auzit despre şi cred în cele 10 porunci. Îmi iubesc familia. Îmi iubesc apropiaţii. Îmi iubesc rudele. Îmi iubesc prietenii. Îmi iubesc puţinii cititori. De aceea, vreau să le dedic, în zilele care urmează, câteva schiţe, despre cele 10 porunci. Şi, desigur, despre aplicarea lor în viaţa de zi cu zi. Căci teoria e fudulie, practica e temelie, cum se zice. Mă rog, se zice despre mâncare şi băutură, dar ăsta e avantajul când scrii, că nu te poate contrazice nimeni, nici măcar nevasta. În fine. Nu susţin cele 10 porunci, nici nu le contrazic. Mă voi mulţumi să observ şi, desigur, să comentez.

În mod firesc, mă aştept la oarecari dezmoşteniri, pisici moarte aruncate peste gard, roţi tăiate la maşină, mâini negre vopsite pe gard (înăuntru nu va intra nimeni, căci vajnicul ciobănesc, Manivelă pe numele de botez, asigură perimetrul, iar el nu e foarte religios), iar, din partea celor mai puţin întreprinzători, telefoane de ameninţare la ora 2 dimineaţa, când ar trebui să ai somnul ăl mai bun, dacă nu ai fi insomniac sau dacă nu ai scrie bazaconii, cum fac eu, acum; telefoane duioase care vor suna cam aşa: “Porcule, să nu mai calci în cartierul meu, că pun golanii să îţi rupă picioarele, că iar ai scris de mine, nenorocitu’ dracului, tu cu mă-ta şi cu famelia lu’ tălică”. Ar mai fi o categorie, cei mai comozi, care se vor mulţumi cu nişte mesaje vitriolante, urmate de blockuri răsunătoare, ambele întâmplându-se pe miracolul numit feisbuc. Nu de-alta, dar se ştie că de religie, sex şi politică nu e bine să te iei.

Până să intru în fondul problemei, zilele următoare, vă las să vă amintiţi care sunt aceste porunci. Cu mici diferenţe, între culturi şi religii (- Ba aşa e. – Ba nu, nenorocitule!), iată-le:

  1. Eu sunt Domnul Dumnezeul Tău; să nu ai alţi dumnezei afară de Mine.
  2. Să nu-ţi faci chip cioplit, nici altă asemănare, nici să te închini lor.
  3. Să nu iei numele Domnului Dumnezeului tău în deşert.
  4. Adu-ţi aminte de ziua Domnului şi o cinsteşte.
  5. Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, ca bine să-ţi fie şi mulţi ani să trăieşti pe pământ.
  6. Să nu ucizi.
  7. Să nu preacurveşti.
  8. Să nu furi.
  9. Să nu ridici mărturie mincinoasă împotriva aproapelui tău.
  10. Să nu pofteşti nimic din ce este al aproapelui tău.
Un comentariu

Din categoria Uncategorized

Un răspuns la „Cele 10 porunci.

  1. a șasea, tradusă corect, este „să nu asasinezi!”… e o diferență 🙂

Lasă un răspuns

