Stăpânul lumii, vreme de-o săptămână


Am constatat, nu o singură dată, că dracii ăştia de copii nu ştiu mai nimic despre ce au trăit părinţii lor, pe când nu erau părinţii lor, încă.

De aceea m-am gândit să scriu. Poate litera va ajunge, peste ani, în ochii Anei. Acum, nu ar înţelege-o şi, mai mult, ar agasa-o.

Aveam vreo 14 ani. Eram prin clasa a 8-a, parcă. Am primit de Crăciun, acel hulit (de către comunişti) Crăciun, un casetofon. Mic. Negru. Pe frontonul de plastic ieftin scria SHARP. Sharp, nene, nu vreo marcă de care nu auzise nimeni. Nu-i aşa că, dacă ai sub 25 de ani, n-ai auzit vreodată de marca asta? Noi auzisem. Nu era chiar Philips, dar auzisem. Îl ţineam la piept, încântat de bogaţia neaşteptată a cadoului, trăgând în piept mirosul ăla, totuşi atât de urât, de plastic nou şi ieftin. Mai aveam în casă un casetofon, mai mare, al alor mei. Dar, acum, aveam casetofonul meu, numai al meu. Casete aveam. Câteva Agfa, câteva RDG-iste, ORWO, câteva, culmea luxului vremii, TDK. Aveam şi 2 casete “originale”, un gen de Rolls Royce al domeniului. Una cu Abba, alta, Paul Anka.

Clar, urma să fiu regele cartierului. Vreo săptămână sau, poate, cu puţin noroc, două. Cine mai avea, dintre prietenii mei, un casetofon numai al lui? Şi cu baterii, ceea ce îl putea aduce în faţa ochilor lor, în splendoarea funcţionării lui. Bine, tu, dacă l-ai vedea, ai zice: Ce naiba e porcăria asta?

Am dormit cu el pe pernă, ca orice plod care se visează stăpânul lumii.

Am avut dreptate: cel puţin o săptămână am fost stăpânul lumii. Toţi se ţineau după mine cu “Pune-o pe aia”. “Ba nu, Mircea, nu sunt eu cel mai bun prieten al tău? Pune Abba”. Iar eu, plin de suficienţa de a fi stăpânul lumii sau, cel puţin, al miraculosului casetofon, manevram butoanele de FF şi Rew (habar n-aveam ce însemna asta, dar cu ele dădeam repede înainte şi repede înapoi). Până la prima casetă pe care minunatul casetofon a şifonat-o. Chiar cea cu Abba, originală. O tragedie.

Într-o lume în care muzica şi, deseori, aparatura necesară, reprezintă ceva mai mult decât accesibil, doar cu un click sau, chiar, o comandă vocală, nimeni nu îşi poate imagina sentimentul de pierdere irecuperabilă pe care îl are un puşti, când i s-a şifonat o casetă, în România anilor 80, când muzica se obţinea atât de greu. Mai ales când aveai 14 ani şi caseta cu Abba era paşaportul tău către celebritate locală. Am stat jumătate de noapte, cu 2 creioane, bobinând şi netezind banda aceea în casetă.

Da, fiica mea. A existat o vreme, nu demult, în care aifoanele sau (oroare!) androidele nu erau un must. Ba nici nokiile. Ai mei, intelectuali, aveau, după ani de aşteptare, un telefon. Fix. Cu disc. Ceea ce, deasemenea, nu îl găseai peste tot.

De ce scriu asta? Habar n-am. Mi-am amintit şi am simţit nevoia să ştii şi tu. Acum, probabil, nu vei înţelege. Vei citi, eventual, primele 3 rânduri, vei vedea că nu e nimic de râs (da, oroare, mai fac şi de-astea) şi vei trece la altceva. Vei înţelege mai târziu.

5 comentarii

Din categoria Uncategorized

5 răspunsuri la „Stăpânul lumii, vreme de-o săptămână

  1. Foarte tare, plin de înțelesuri pentru noi, cei trecuți de … 25 de ani 🙂

  2. Reblogged this on Martie din Post and commented:
    Foarte tare, plin de înțelesuri pentru noi, cei trecuți de … 25 de ani 🙂

  3. Frumos ai povestit! „Prietenii ştiu de ce!”

  4. Carmen

    Povestea asta imi este foooooarte bine cunoscuta 🙂 si sincer, n-as da copilaria noastra pe cea de azi! Am zis! 🙂

  5. TIPSYNEL

    Interesant ! Pentru tineri ! Mie mi-au dat lacrimile ! Mi-am amintit de banda cocolosita ( ABBA SI BONEY M) a Maiak-ului meu drag ! Pe ea aveam si „semnalul” de incepere a dansului la discotecile date-n Iasi la Agronomie !

Lasă un răspuns

