Tatăl, fiica, România şi îndoielile mele


Ha! Ar fi trebuit să vă învăţaţi până acum: când vă povestesc ceva, vă iau pe după vişin. Aşa şi acu’.

Am un tată. Da. Stiu că nu vă vine să credeţi. Da’ am. Nu înţeleg nici eu de ce nu m-a abandonat când a văzut cu ce s-a pricopsit, da’ asta e. Mai sunt şi fraieri pe lumea asta. Asta e. Ghinionul lui.

Aşadar: tata ăsta al meu are fo’ 74 de primăveri. Toată viaţa lui a făcut proiectare. De construcţii pentru industria chimică. Da’ le-a proiectat la mama meseriei, măi copiii moşului. Expert ONU, care va să zică. Nu-s în stare să zic despre el că e “cel mai”, să scot un top-ceva, că la cât mă pricep eu la construcţii, n-aţi avea încredere în mine nici să mă lăsaţi să vă fac casa păpuşii. Da’ e un adevărat în branşa lui. Hai, gata, că v-am făcut capu’ mare de cât de tare e tata meu.

Tatăl ăsta al meu, că altu’ n-am (zice maică-mea, da’ ce să zică şi ea, acolo?) a ieşit la pensie de nişte anişori buni. Lucrează el, pe firma proprie, dar din punctul de vedere al obligaţiilor lui faţă de societate: basta.

Tocmai am aflat ceva: taică-miu s-a angajat iar. Juma’ de normă, la fostul institut.

–          Băi, te-ai zăluzit? Îl întreb eu, cu drăgălăşenia şi amabilitatea pe care mi-o ştiţi.

–          Păi au tras de mine cei de la institut. Nu puteam să-i las. Că doar ne ştim de zeci de ani.

–          Hai, mă. Pe cine duci tu de nas? Au tras ăia de tine? Ce? Nu mai are ţara asta specialişti?

Si uite. Tocmai ăsta e răspunsul: nu. Ţara asta nu mai are specialişti. Aşa că tu, mare institut, cumpărat de nemţi federali, pentru marea pleiadă de specialişti pe care o avea România, chemi de la pensie un …veteran. Ii zic veteran, că e taică-miu şi îl iubesc.

Da’, în pana mea, unde am ajuns? Pe vremea lui Ceaşcă (nu că aş avea vreo pasiune pentru împuşcatu’) duduia ţara de specialişti. Exportam în toate tările, de la State la Algeria, numa’ şi numa’ vârfuri. Ingineri, medici, muncitori de cea mai înaltă calificare în toate domeniile cunoscute şi …atenţie!…profesori.

Acu’? Ajung profesori toţi ăia care “vorbeşte” cu “ora doişpe”, care îţi explică, docţi, că ei e dăcât nişte profesori, etc. Şi da. Ei îi învaţă (o fi corect verbul?) pe copii. Ce? Mai bine tac, să fiu politicos. Şi uite-aşa, imbecilitatea face prozeliţi. De ajunge fiică-mea, în clasa a 6-a, să o corecteze pe profa de română. Aia îi dă dreptate, zice că “merge şi aşa”, la care maimuţa, aşezându-se în bancă: “Păi taică-miu mă învaţă să vorbesc limba română de atâţia ani şi uite ce ne zice asta.”

Si uite cum, cu exemple din familia mea, ajung la concluzie: vai de curu’ ţării ăsteia. Ţara lui copy-paste. Ţara inculturii. Ţara în care se crede ca Federico Garcia Lorca e un fotbalist mai obscur din ţara din care ne vin căpşunii. Ţara în care, dacă vorbeşti de Van Gogh, ai parte de doar 2 reacţii: fie ţi se zice că faci pe grozavul, fie eşti întrebat dacă nu îi ai, cumva, emailul. Ţara în care “merge şi aşa”. Ţara în care şpaga ţine loc de calităţi. Ţara în care haina “de firmă” înlocuieşte obrazul subţire. Ţara în care maşina de fiţe e un must have pentru bărbaţi, pentru ca femeile respective să îi primească în paturile lor. (Să mă întreb unde au dispărut, oare, clasicele “e deştept”, “e atât de drăguţ”, “ce umor are” şi până şi mai modestul “ce muşchi are”?)

Mă întreb câteodată: oare ce se va întâmpla când nu va mai crea nimeni conţinut nou? Când n-o să mai avem după ce da copy. O să stăm pe loc? O să aşteptăm să vină americanii, cum aştepta bunicul? Dar, de data asta, să aşteptăm să vină alţii să gândească pentru noi?

Da. Ştiu. Sunt io bătrân şi nu înteleg evoluţia. Până când o voi înţelege, o să mă mulţumesc cu ingineri de 74 de ani, chirurgi de 80, contabili de 85.

Permiteţi-mi o firească întrebare: oare şi la capitolul curve, tot pe alea de 70+ trebuie să mizăm?

 

Scrie un comentariu

Din categoria Uncategorized

Lasă un răspuns

