Homeless, pe zăpadă


Azi am dat nas în nas, pentru prima dată, cu cei care sunt intitulaţi “homeless-i”.
Da, mai auzisem despre ei. Îi vazusem. În filme. Teoretic, ştiam despre ce e vorba. Şi nu aveam motive să mi se pară ceva dificil. Gândeam eu.

Întâlnirea faţă în faţă cu ei, cu multi ei, însă, a fost ceva pentru care nu eram pregatit. Chiar deloc. Primul lucru care mi-a zdruncinat pseudo-pregătirea a fost mirosul. Un miros greu, de mizerie, de putred. Nu vreau să intru în detalii, căci te-aş face să îţi treacă pofta de măncare, sau să restitui naturii mec-ul de la prânz. Apoi părul. Lung. Bărbile. Lungi. Mustăţile. Idem.

Privirea. Goală. Am avut ocazia să îi transport pe câţiva dintre ei între două adăposturi. Iniţial am vrut să scriu că am avut privilegiul. Nu ştiu cum să formulez. Sunt încă destul de confuz. Scriu “la cald”. Cu o parte dintre ei am ajuns să vorbesc, în timpul celor 3 transporturi pe care le-am făcut. Şi această conversaţie mi-a dat o nouă lovitură în ceea ce îmi imaginam eu că ar fi homeless-ii. Probabil că, în majoritatea ocaziilor, noi discutăm mai superficial decât am avut ocazia să o fac cu unii dintre ei. Despre viaţa în adăposturi, despre politica demografica a Chinei şi Indiei, amintiri despre Ceauşescu, Stonehenge. Şi aproape tot ce spuneau cei câţiva care au deschis gura, era coerent. Gândit. Normal. Firesc.

Mă aşteptam la niste oameni simpli, cu o minte destul de modestă sau tulburată de diverse substanţe. N-a fost aşa. Erau oameni normali, ca mine şi ca tine. Cel puţin, unii dintre ei. Care au avut o traiectorie diferită în viaţă. Cum au ajuns, oare, pe străzi ? Cum îşi acceptau destinul aşa? Ce resorturi intime i-au făcut să aibă acea viaţă, atât de diferită faţă de cea cu care eşti obişnuit tu. Sau eu.
şi, mai ales, mă chinuia o întrebare : oare ce riscuri există ca să ajung şi eu în situaţia lor ? Sau tu? Graniţa dintre a avea o existenţă normală, aşa cum avem tu şi cu mine, şi existenţa lor mi se pare, acum, atât de fragilă. O graniţă pe care o poţi trece oricând, fără ca, măcar, să îţi dai seama. Cum te-ai simţi, cu mintea pe care o ai acum, trebuind să trăieşti pe stradă? Neştiind unde dormi la noapte. Dacă mai prinzi supă, la cantina săracilor. Eterna supă, căci ce poate fi mai ieftin, decât nişte apă fiartă cu câte ceva? Neavând ce să faci în timpul zilei. Azi. Mâine. Şi în tot viitorul pe care îl poţi percepe ca aşternut în faţa ta.

Posibil ca printre ei să fie şi alte genuri de oameni. Care cerşesc. Care fură. Care tâlharesc. Nu ştiu. Probabil că există. Însă mie mi-a ramas gravat în minte un episod.

Ajunsesem cu al 2-lea transport, în faţa adăpostului. Seara tarziu. Ningea şi era frig. Toţi au coborât şi s-au repezit către intrarea luminată. Eu am mai rămas puţin, să aerisesc măsina, că-ţi săreau plombele de miros. Numai cel care stătuse lângă mine, un bătrânel din a cărui vorbă nu puteai înţelege prea multe, rămăsese, cu un sac în mână, lângă maşină. Ştii sacii ăia de gunoi, din foaie subţire de plastic. Am crezut că i s-a rupt sacul în care îşi ţinea tot “avutul”. M-am întors lângă el şi l-am întrebat:
–    Vi s-a rupt sacul?
–    Nu, îmi răspunde el. Am pierdut ceva pe jos, prin zăpadă.
în timpul ăsta, scormonea febril prin zăpadă cu mâinile goale, căutând. Mă apropii, aprinzând, amabil (mă ştii, doar), telefonul pentru ca, la lumina lui, să vadă mai bine.
–    Ce aţi pierdut ? îl intreb.
–    O monedă de 50 de bani, îmi răspunde el
Mi s-a pus un nod în gât. Fără să ma vadă, am scotocit în buzunar, am găsit o monedă şi m-am făcut ca am găsit-o pe jos. A luat-o şi s-a grăbit să o ascundă în buzunar, mormăind nişte mulţumiri nedesluşite.

Timp în care lumina telefonului meu, de nişte mii de lei, se stingea.

Încet.

Scrie un comentariu

Din categoria Uncategorized

Lasă un răspuns

